B – Vitaminer.

B – Vitamin.

Der findes B1 – B2 – B3 – B5 – B6 – B7 – B9 – B12.

B -Vitamin er vigtig til hud, hår og negle.  B-vitamin er ikke farligt, det ophober sig ikke i kroppen, som D-vitamin gør. Man tisser B-vitaminen ud, eller retter sagt man lugter, tisset bliver mere gul og lugter, B-vitamin udskillers igennem huden, så men lugter, hvis man vil undgå myggestik, er B-vitamin god, myg kan ikke lide lugten.  B-vitaminer er forskellige vitaminer, som er vigtige for din krop. Vitaminerne bliver fx brugt i dit nervesystem, kredsløb og i dit stofskifte, til din hud, dit hår, dine negle og meget andet. Maden, du spiser, hjælper B-vitaminer med at lave om til stoffer. Disse stoffer bruges til at bygge din krop op og til at vedligeholde den. B-vitaminer bruger kroppen også til at lave energi, så du kan bevæge dig og tænke. De fleste B-vitaminer findes i rigtig mange forskellige fødevarer. Derfor ser vi meget sjældent mangel på B-vitamin. B12 er dog en undtagelse, da vitaminet nærmest kun findes i madvarer fra dyr. Er du vegetar eller veganer, skal du derfor være opmærksom på, om du får nok B12-vitamin.

B1- Vitamin – Thiamin. Din krop bruger B1-vitamin til at lave den mad, du spiser, om til brændstof i kroppen. Vitaminet er altså med til at sørge for, at du har energi til at bevæge dig, til at dit hjerte kan slå og din hjerne fungere. Hvis du er meget fysisk aktiv, gravid eller ammer, har du brug for mere B1-vitamin. Du kan spise. mælk og mejeriprodukter, fx fløde, ost og yoghurt – kød og pålæg som fisk og rogn. I planteriget er det korn, pasta, ris, brød, havregryn, morgenmadsprodukter lavet på korn, linser, bælgfrugter, nødder, spinat, appelsiner, gulerødder, rosiner, tomater, kartofler. B1-vitaminmangel. Er meget sjældent, da B1 findes i vores almindelige fødevare, man ser det hos alkoholproblem eller anden sygdom. Manglen viser sig ved: nervebetændelse, skader i hjernen, ændret gang, forstyrrelser i hjerterytmen, svækkelse af musklerne, mental forvirring, forhøjet blodtryk, nedsat appetit, vægttab.

B2-vitamin – Riboflavin. Din krop bruger B2-vitamin til at omdanne den mad, du spiser, til brændstof og byggesten i kroppen. Vitaminet er altså med til at sikre, at du har energi til at bevæge dig, at dit hjerte kan slå, og at din hjerne fungerer. Kroppen bruger også B2-vitamin til at vokse med og til at lave hud, hår og negle. Er du meget fysisk aktiv, gravid eller ammer, har din krop brug for ekstra B2-vitamin. Du kan spise: madvarer fra både fra plante- og dyreriget. Som, æg, fisk, fjerkræ, kød, lever, ost, mælkeprodukter som yoghurt, hytteost og fløde, korn, pasta, ris, brød, havregryn, morgenmadsprodukter lavet på korn, linser, bælgfrugter, edamamebønner, champignon, spinat, avocado, rosenkål, pastinak B2-vitaminmangel. Det er sjældent. Men ser som udslæt, sår og rifter i mundvige og på læber, blodmangel, træthed og mathed, hudproblemer, flossede negle, tungebetændelse. Du kan ikke få for meget B2, det udskillers med urinen.

 B3-vitamin – Niacin. Din krop bruger B3-vitamin til at lave maden, du spiser, om til brændstof og byggesten i kroppen. Vitaminet er altså med til at sørge for, at du har energi til at bevæge dig, til at dit hjerte kan slå, og at din hjerne fungerer. Kroppen bruger også B3-vitamin til at vedligeholde dit nervesystem, dine slimhinder og din hud. Du kan spise B3-vitaminer fra rigtig mange forskellige madvarer, både fra plante- og dyreriget. De største kilder til B3-vitamin er dog kød og fjerkræ, mælkeprodukter og kornprodukter, fisk, lever, æg, pasta, ris, brød, havregryn, morgenmadsprodukter lavet på korn, gær, bælgfrugter, linser, nødder, pastinakker, spinat, grønkål. B3-vitaminmangel. Er dog meget sjældent.  Symptomer på manglen er hududslæt, opkastning og diarré, tørre læber og mundhule, forandringer på tungen, træthed og mathed. Du kan ikke få for meget B3, det udskilles med urinen.

B5-vitamin – Pantotensyre. Din krop bruger B5-vitamin til at lave den mad, du spiser, om til brændstof og byggesten i din krop. Vitaminet er altså med til at sørge for, at du har energi til at bevæge dig, til at dit hjerte kan slå og din hjerne fungere og lave hormoner med og til at vedligeholde dit nervesystem. Du kan spise B5-vitamin er mest i kød og indmad, fisk, lever, mælk, æg. Og korn, pasta, ris, brød, havregryn, morgenmadsprodukter lavet på korn, gær, bælgfrugter, linser, frugt, grøntsager. B5-vitaminmangel. Er sjældent. Men symptomer er depression, træthed og mathed, hovedpine, diarré, svimmelhed, muskelsvækkelse, nervebetændelse. Du kan ikke få for meget B5, det udskilles med urinen.

B6-vitamin- Pyridoxin. Din krop bruger B6-vitamin til at laver maden om til brændstof og byggesten i kroppen. at du har energi til at bevæge dig, til at dit hjerte kan slå og din hjerne fungere, opbygge DNA og til at vedligeholde dit immunforsvar. Du kan spise. B6-vitamin er skaldyr, fisk, kød, lever og kartofler. Der findes også B6-vitaminer i frugt og grøntsager, kød, fisk, lever, ost og mælkeprodukter og korn, pasta, ris, brød, havregryn, morgenmadsprodukter lavet på korn, linser, kikærter, squash, banan, hvidløg. B6-vitaminmangel. Er sjældent men symptomerne kan viser sig ved, depression, vægttab, maveproblemer, blodmangel, hudforandringer i ansigtet, kramper. Får du for meget B6 i længer periode, kan du lave skade på nervesystemet. Tag altid kun den rigtige daglig dosis.

B7-vitamin – Biotin. Din krop bruger B7-vitamin til brændstof og byggesten i kroppen, at du har energi til at bevæge dig, til at dit hjerte kan slå og din hjerne fungere. Og til hud, hår og til immunforsvaret. Du kan spise indmad, æggeblomme, havregryn, fuldkorn, edamamebønner -sojabønner- nødder, grønne bladgrøntsager som fx spinat og grønkål. B7-vitaminmangel er ekstremt sjældent og ses næsten udelukkende ved specielle medfødte stofskiftesygdomme, eller hvis du spiser rå æggehvide i store mængder på daglig basis, rå æggehvide forhindrer nemlig din krop i at optage vitaminet. Hvis ægget er tilberede, er det ikke et problem. Symptomer på mangel på B7-vitamin, hårtab, udslæt, nervebetændelse, grå hud, depression, træthed, muskelsvækkelse, ved for meget B7 udskylles det via urinen.

B9-vitamin – Folat eller Folsyre. Din krop bruger B9-vitamin til at lave byggesten i kroppen, til de røde blodlegemer i dit blod og sørge for, at dine celler deler sig normalt. B9-vitamin spiller også en vigtig rolle i dit DNA. Det er især vigtigt at få nok B9-vitamin, hvis du prøver at blive gravid eller er gravid. Du kan spise B9-vitamin i rå frugter og grøntsager, som ikke er blevet varmebehandlet. B9-vitamin er lever, bælgfrugter og grønne bladgrøntsager som spinat og grønkål. Men der er også B9-vitamin i kød, fisk, fjerkræ, mejeriprodukter som ost og mælk, frugt, grøntsager, brød, pasta, ris, kartofler, æg. B9-vitaminmangel. ses hos personer med kroniske tarmsygdomme, som kan gøre det svært for tarmen at optage vitaminet, eller hvis du spiser bestemte typer medicin. Symptomer på mangel på B9-vitamin er blodmangel, som kan give træthed, svimmelhed, nedsat kraft, hjertebanken, åndenød, brystsmerter. Hvis du får for meget B9, udskylles det ud via urinen.

B12-vitamin- Kobalamin. Din krop bruger B12-vitamin i dit nervesystem, i stofskiftet og til at danne DNA. Kroppen bruger også B12-vitamin til at danne blodceller med. Derfor er B12-vitamin med til at forebygge blodmangel. Du kan spise B12-vitamin som kød, fisk, skaldyr, æg, lever, mælkeprodukter som ost yoghurt og mælk. B12-vitaminmangel. Problemet opstår for det meste hos vegetarer og veganere, som spiser meget lidt eller slet ingen kød og mejeriprodukter. Ellers er det sjældent, man oplever B12-mangel-sygdomme hos raske danskere. B12-mangel ses hos personer med sygdom i mavesækken, ved cøliaki, eller hvis du får bestemte typer medicin. Symptomer på mangel på B12-vitamin ses som, lav blodprocent, hovedpine, træthed, følelsesløshed forskellige steder på kroppen, unormal gang, tegn på psykiatrisk sygdom, glat tunge, Tager du for meget udskylles ud via urinen.