C-vitamin

C – Vitamin:

Bidrag til muskler, knogler og Immunsystemet og udmattelse samt træthed.

Din krop bruger C-vitamin til at optage jern og til at danne bindevæv. Bindevævet giver struktur til muskler, knogler, tandkød og blodkar.

C-vitaminer er også en rigtig vigtig medspiller i dit immunforsvar, i dit stofskifte og i nervesystemet. C-vitamin er også kendt som Askorbinsyre.

C-vitamin findes i frugter og grøntsager som eksempelvis: kartofler, især nye citrusfrugter, hyben, persille, peberfrugt, solbær, brombær, grønkål, rosenkål, broccoli, kiwi, mango.

Kan jeg få for lidt C-vitamin? Ja, du kan godt få for lidt C-vitamin, men det er meget sjældent, at det sker i Danmark. Problemet opstår for det meste kun, hvis du spiser meget ensformigt og aldrig får frugt og grøntsager.

C-vitamin-mangel kan også opstå, hvis du har en sygdom, som påvirker din krops evne til at optage maden.

Symptomer på mangel på C-vitamin er:

  • Infektioner
  • Nedsat appetit
  • Træthed, udmattelse
  • Opsvulmet tandkød
  • Tænderne løsner sig
  • Dårlig sårheling
  • Blødninger i huden
  • Søvnbesvær
  • Psykisk ubalance
  • Krampetendens
  • Hæmorider
  • Hårtab blå mærker,
  • Synsvækkelse og blodmangel.

Kan jeg få for meget C-vitamin? Ja, du kan godt få for meget C-vitamin. Det er generelt svært at spise sig til skadelige mængder C-vitamin gennem helt almindelig mad.

Du bør dog aldrig tage et kosttilskud af C-vitamin, som ligger over den anbefalede daglige dosis. For store doser kan give diarré, oppustethed, svie ved vandladning og øger muligvis risikoen for nyresten.